Yüksek gerçeklik simülasyon uygulaması
Sanal gerçeklik uygulamaları
Fakülte sanal tur
DOİF İyileştirmeleri

HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ’NDE

2020- 2022 YILINDA YAPILAN İYİLEŞTİRMELER

Kalite süreçlerinin temellendiği modeller

Fakültede sürekli iyileştirme faaliyetleri üniversitemiz Bütünleşik Kalite Güvencesi Sistemi modeli ile yürütülmektedir. Yönetim sisteminin bileşenleri, Stratejik Yönetim, Süreç Yönetimi, Performans Yönetimi, Belge Yönetimi, Risk Yönetimi ve Geribildirim Sisteminden oluşmaktadır. Sürekli iyileştirme ve sürdürülebilirlik yaklaşımı temelini Deming döngüsü olarak da bilinen PUKÖ (planla, uygula, kontrol et, önlem al) döngüsünden almaktadır. Fakültemiz bütüncül kalite güvencesi sistemi modeli doğrultusunda bütüncül bir kalite yönetim anlayışı ile stratejik ve süreç yönetimi kapsamında izleme faaliyetlerinin sonuçlarını irdelemekte ve sürekli iyileştirmeleri hayata geçirmektedir. Ayrıca kalite sürecinde Donabedian modeli temelli anlayış benimsenmektedir. 

Fakültede sürekli iyileştirme faaliyetlerinin sistemli bir şekilde yürütülmesini güvence altına almak amacıyla Düzeltici, Önleyici ve İyileştirici Faaliyetler (DÖİF) Prosedürü hazırlanarak, 2021 yılı itibariyle uygulanmaya başlanmıştır.

İyileştirme faaliyetleri kapsamında 18 adet DÖİF talebi sürece alınmış ve DÖİF talepleri dışında dört adet iyileştirme faaliyeti gerçekleştirilmiştir.

DÖİF talepleri kapsamında yapılan iyileştirme faaliyetleri

1. DÖİF 2022-01: Dört yıl boyunca öğrencilerin kazanması beklenen becerilerini izlemeye fırsat veren sistemin iyileştirilmesi

İyileştirme Faaliyeti: Öğrencilerin eğitimleri boyunca kazanması beklenen becerilerini izlemeye fırsat veren Klinik Beceri İzlem Formu oluşturularak 2021-2022 bahar döneminden itibaren kullanılmaya başlanmıştır.

2. DÖİF 2022-02: Öğrenci aşılarının ve belgelerinin sistematik bir şekilde kayıt altına alınmaması

İyileştirme Faaliyeti: Öğrencilerin bağışıklama durumlarını ve serolojik test sonuçlarını eğitim yaşantıları boyunca izlemeye izin veren Bağışıklama İzlem Formu geliştirilmiş ve 2021-2022 bahar yarıyılı itibariyle kullanılmaya başlanmıştır.

3. DÖİF 2022-03: Uygulama yapılan alanlarla ilgili kurumlarla yapılmış bir protokol/sözleşme bulunmaması

İyileştirme Faaliyeti: Fakültemiz ile Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Ankara İl Sağlık Müdürlüğü ve Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü arasında klinik uygulama protokolleri hazırlanmış olup, Ankara İl Sağlık Müdürlüğü ve Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden yanıt gelmiştir.

4. DÖİF 2022-04: Akademik, idari personel ve öğrenci için risk değerlendirmesi ve risklere karşı korunma durumunun takip edilmemesi

İyileştirme Faaliyetleri: Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Risk Değerlendirmesi, multidisipliner bir ekip çalışması ile Hemşirelik Fakültesi Risk Değerlendirme Ekibi, Hacettepe Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Koordinatörlüğü ve deneyimli İş Güvenliği Uzmanları ile Ocak-Nisan 2022 aylarında Fine-Kinney yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Risk değerlendirmesi sonucu doğrultusunda iyileştirme çalışmaları devam etmektedir. (Fiziksel mekân, acil durumlara hızlı yanıt gibi).

5. DÖİF 2022-05: Öğrenci/öğretim elemanı oranının iyileştirilmesi

İyileştirme Faaliyeti: Öğrenci/öğretim elemanı oranının iyileştirilmesine yönelik fakültemize 2020-2022 yılları arasında 7 Doçent, 5 Dr. Öğretim Üyesi, 5 Araştırma Görevlisi ataması yapılmıştır.

6. DÖİF 2022-06: Spor şenliklerinde forma temini ve formaların geri iadesi konusunda yaşanan sorunlar

İyileştirme Faaliyetleri: Fakülte Dekanlığı ve sponsorlar aracılığı ile futbol, voleybol ve basketbol formaları temini konusunda çalışmalar başlatılmıştır. “Sportif Ekipman Takip Şeması” hazırlanmış olup komisyon usul ve esaslarında yer alan faaliyetlere “Sportif ekipmanların temini ve takibini yapmak” maddesi eklenmiştir.

7. DÖİF 2022-07: HEPDAK standartlarına ilişkin verilerin Akreditasyon Veri Takvimine göre toplanması konusunda yaşanan aksaklıkların iyileştirilmesi

İyileştirme Faaliyetleri: Fakültemizde HEPDAK standartları ve fakültemiz stratejik planı kapsamında toplanması ve izlenmesi gereken verilere yönelik bütünleşik veri toplama yöntemi oluşturulma süreci başlatılmıştır. Akreditasyon veri toplama takvimi oluşturulmuş ve fakülte web sayfasında yayınlanmıştır. Akreditasyonla ilgili veriler, veri toplama takvimi doğrultusunda toplanmaktadır. Bu süreç Akademik Veri İzleme ve Değerlendirme Komisyonu Usul ve Esasları doğrultusunda yürütülmektedir.

8. DÖİF 2022-08: Fakültenin teknik destek/e-destek, idari destek hizmet talepleri, verilen hizmetler ve sonuçlarının izlemine ilişkin bir izlem sisteminin olmaması

İyileştirme Faaliyetleri: Fakültemizde HEPDAK standartları ve fakültemiz stratejik planı kapsamında toplanması ve izlenmesi gereken verilere yönelik bütünleşik veri toplama yöntemi oluşturulma süreci başlatılmıştır. Bu süreç Akademik Veri İzleme ve Değerlendirme Komisyonu Usul ve Esasları doğrultusunda yürütülmektedir.

9. DÖİF 2022-09: PÇ7. Öğrencilerin hemşirelik alanına özgü bilimsel araştırma yapma konusunda yetersizlik bildirmesi

İyileştirme Faaliyeti: Öğrencilerin araştırmaya ilişkin yeterliliklerini geliştirmek amacıyla Araştırma Geliştirme Öğrenci Topluluğu kurularak faaliyetlerine başlamış, lisans eğitim programı müfredatında yer alan HEM 343 Hemşireliğe Özel Epidemiyoloji ve HEM 419 Araştırma Yöntemleri ders içerikleri güncellenmiştir.

10. DÖİF 2022-10: PÇ.10’a ilişkin öğrencilerin yabancı dil kullanımı konusunda yetersizlik bildirmesi

İyileştirme Faaliyeti: Öğrencilerin yabancı dil kullanma yeterliliklerini geliştirmek amacıyla İngilizce yürütülen derslerin eğitim programındaki ağırlığı arttırılmış, öğrencilerimizin dil becerilerini geliştirebileceği fırsatlara ulaşımı desteklenmeye devam etmiştir (Örneğin; Değişim programlarından yararlanmaları için teşvik, okuma becerilerinin geliştirilmesi için makale materyal sağlama, video vb. sağlama, öğretim dili İngilizce olan derslerde öğrencilerin okuma, yazma ve konuşma becerilerini destekleyecek öğrenme aktivitelerine daha fazla yer verme (tartışma, pecha-kucha, role play vb)

11. DÖİF 2022-11: Psikolojik danışmanlık ve rehberlik faaliyetlerinin yürütülmesinin iyileştirilmesi gereksinimi

İyileştirme Faaliyeti: Fakültemizde Psikolojik Rehberlik ve Danışmanlık Süreci’nin iyileştirilmesi amacıyla Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik ve Rehberlik Danışmanlık Hizmetine Yönlendirilme Süreci prosedürü ve Öğrenci Kronik/Psikiyatrik Hastalık İzlem Formu oluşturulmuş ve kullanılmaya başlanmıştır.

12. DÖİF 2022-12: Lisans eğitimindeki zorunlu derslerde ortalamanın altında kalan öğrencilerin desteklenmesine yönelik uygulanması gereken yöntemler konusunda standart bir yaklaşım ve düzenleme bulunmaması

İyileştirme Faaliyeti: Lisans programı zorunlu dersleri sınavlarında ortalamanın altında not alan öğrencilerin ders sorumlusu öğretim elemanları tarafından desteklenmesini güvence altına almak için Fakülte Kurul Kararı alınmıştır, öğretim elemanları buna yönelik faaliyetlerini 2021-2022 öğretim yılından itibaren sistematik olarak planlayıp raporlamaya başlamışlardır.

13. DÖİF 2022-13: Mezun izleme çalışmalarının iyileştirilmesi

İyileştirme Faaliyeti: Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Öğrenci ve Mezun Takip Sistemi (HEMSİS)’ne kayıtlı olup verilerini aktif olarak güncelleyen mezun sayısı 96’dan 169’a (%76) artış göstermiştir.

14. DÖİF 2022-14: Risk yönetimi uygulamalarının fakültede belirgin hale getirilmesi

İyileştirme Faaliyetleri: Hemşirelik Fakültesi Mavi Kod Acil Çağrıyı Yönlendirme Prosedürü ve Ramak Kala Olay Bildirim Formu oluşturulmuştur. Yangın ve ilk yardım için acil durum ekipleri oluşturulmuştur. 16.02.2022 tarihinde fakültede yangın tatbikatı geçrekleştirilmiştir.

15. DÖİF 2022-15: Fakültenin fiziksel koşullarının iyileştirilmesi

İyileştirme Faaliyetleri: 18.11.2021 Tarihli Senato Toplantısı’nda sunulan “Hacettepe Üniversitesi Sıhhiye ve Beytepe Yerleşkeleri Sürdürülebilir Master Plan Çalışması” kapsamında 2022 yaz döneminde Sıhhiye yerleşkesinde bulunan idari bina ve alanların Beytepe Yerleşkesi’ne taşınması ve boşalan bina alanlardan Fakültemize yer tahsis edilmesi planlanmıştır.

DÖİF Talepleri dışında yapılan iyileştirme faaliyetleri

  • Öğrencilerin toplumsal sorumluluk faaliyetlerine katılımını desteklemek amacıyla Toplumsal Sorumluluk Topluluğu oluşturulmuş ve faaliyetlerine başlamıştır.

  • Hemşirelik eğitimindeki eğilimler, evrensel ve ulusal öncelikler, politikalar ve 21. yüzyıl yetkinlikleri doğrultusunda ve iç ve dış paydaş görüş, geri bildirim ve katılımlarıyla Fakültemiz lisans eğitim programı amaçları ve program çıktıları güncellenmiştir.

  • Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı tarafından Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği iş birliği ile yürütülen Toplumsal Sorumluluk Projesi kapsamında plastik kapak toplama etkinliği başlatılmıştır.

  • Fakülte akademik personelinin performans değerlendirmesi için oluşturulan Çoklu Performans Değerlendirme Sistemi tüm anabilim dallarında uygulanmaya başlanmıştır.

16. DÖİF 2022-16: Akademik danışmanlık raporlama sisteminin iyileştirilmesi gereksinimi 

İyileştirme faaliyeti: Akademik danışmanlık raporlama sisteminin iyileştirilmesine yönelik Akademik Danışmanlık Rapor Formu oluşturularak, akademik personelin görüş ve önerilerine sunulmuş ve öneriler doğrultusunda son şekli verilerek Fakülte web sayfasında paylaşılmıştır. Fakültemizde akademik danışmanlık raporlama süreci düzenlenen form kullanılarak yapılmaya başlanmıştır. 

17. DÖİF 2022-17: Ders içeriklerinde kanıta dayalı uygulamalara kanıt düzeyleri ile birlikte yer verilmesi gereksinimi 

İyileştirme faaliyeti: Ders içeriklerinde kanıta dayalı uygulama içeriklerinin Joanna Briggs Enstitüsü Kanıt düzeyleri Sınıflama Sistemi’ne göre ders içeriklerinde yer alması için fakültemiz anabilim dallarına bilgilendirme yapılmış ve fakültemiz ders içerikleri bu doğrultuda güncellenmeye başlamıştır.

18. DÖİF 2022-18: Öğrencilerin görüş, öneri ve isteklerini iletebilecekleri kullanımı kolay bir sisteme gereksinim duyulması

İyileştirme faaliyeti: Hacettepe Üniveristesi Kalite Komisyonu tarafından oluştulmuş olan  öğrenci ve personellerin görüş, öneri ve isteklerini çevrimiçi iletebilecekleri sistem Fakültemiz web sayfasına entegre edilmiştir. Fakültemiz öğrencilerine görüş, öneri ve isteklerini çevrimiçi iletebilecekleri bu sistem ile ilgili öğrenci işleri aracılığıyla bilgilendirme yapılmıştır.